
SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK
APPELLATE DIVISION : FIRST DEPARTMENT

JOSEPH RAKOFSKY and RAKOFSKY LAW FIRM, P.C.,

Plaintiffs,

-against-

New York County
Index No. 105573/2011

THE WASHINGTON POST COMPANY, et al.,

Defendants.

AFFIRMATION IN OPPOSITION TO
PLAINTIFFS’ MOTION PURSUANT TO CPLR 5704(a)

ON BEHALF OF DEFENDANT REUTERS AMERICA, LLC.

Mark A. Weissman, an attorney admitted to practice in New York hereby affirnas under

penalty of perjury:

1. I am a Member of the Firm of Herzfeld & Rubin, P.C., attorneys for Defendants

Reuters America, LLC~ ("Reuters") and Dan Slater. I make this affirmation in opposition to the

application by Plaintiffs pursuant to CPLR 5704(a) for partial relief from the Stay in this action

ordered by the Honorable Justice Emily Jane Goodman.    Justice Goodman correctly

characterized Plaintiffs’ proposed Order to Show Cause as "incomprehensible" and declined to

sign it. Plaintiffs have established no basis herein for the relief requested in this application and

it should therefore be denied in its entirety.

2. By way of background, this is an action for defamation against numerous news

agencies and Internet journalists, including Reuters and its reporter, Dan Slater. This matter

stems from the publication by the Washington Post of an axticle concerning a mistrial declared in

Reuters America, LLC was incorrectly identified in the Complaint as "Thomson Reuters."



a Washington D.C. murder case in which Rakofsky - only about one year out of law school at

the time- was acting as lead defense counsel. In its article, the Washington Post had accurately

reported statements made by the sitting judge, on the record and in open court, concerning

Rakofsky’s lack of abilities and competence with respect to his performance at trial, as well as

"ethical issues."

3. Rakofsky alleges that Reuters and Slater defamed him and his law firm by

publishing a succinct summary of the Washington Post article on a legal news aggregation

website maintained by Reuters called "News & Insights," which also "hyperlinked" to the

Washington Post story on the Internet. Rakofsky claims that Reuters’ summarization of the

Washington Post article, including repetition of the judge’s criticism of Rakofsky, constituted

libel and misappropriation of his name and likeness.

4. The Washington Post article was allegedly first published on April 1, 2011.

Reuters published its stunmary piece of the Washington Post story on April 4, 2011. Rakofsky

commenced this action on May 11,2011 and served Reuters with the original Complaint on May

12, 2011. The original Complaint asserted only two causes of action against Reuters and Slater-

namely, defamation and misappropriation. Reuters was never served with any amended

complaint containing additional causes of action (which such amended complaint ~vas apparently

not filed until May 16, 2011), nor was I, as counsel for Reuters, informed of the existence of any

amended complaint until after Reuters served its motion to dismiss, despite my having personally

spoken to Rakofsky’s counsel before Reuters’ motion was served.

5. On June 22, 2011, Reuters (and Slater) served a Motion to Dismiss the complaint

pursuant to CPLR 3211. It must be noted that Reuters’ motion was not based on "technical" or

curable pleading deficiencies, as Rakofsky seems to suggest (Rakofsky Aff. ¶ 48). Instead,

2



Reuters’ motion was based inter alia on the absolute defense for defamation under Section 74 of

New York Civil Rights Law (New York’s "Fair Report Privilege" statute) and the "wire service"

defense- i.e., well-settled principles of substantive New York law and the First Amendment.

Specifically, Reuters demonstrated that its report was a fair and substantially accurate smnmary

of the Washington DC criminal proceedings and, therefore, Reuters was absolutely immune from

liability under Section 74. In addition, since the Reuters report was based entirely on reporting

by the Washington Post - an established, highly reputable news organization, upon which

Reuters was entitled to rely, Reuters established the "wire service" defense under Karaduman v.

Newsda¥, Inc., 51 N.Y. 2d 531 (1980) and its progeny, as an additional defense as a matter of

law. Simply put, Reuters’ motion to dismiss not only showed that Rakofsky failed to plead a

cause of action against Reuters - it demonstrated conclusively that he cannot state a claim, as a

matter of law.

6. The original retmn date for Reuters’ motion was set for July 15, 2011. Numerous

other defendants also served motions to dismiss under CPLR 3211 on similar substantive

grounds at or around the same time as Reuters.

7. Instead of responding to the motions to dismiss, Rakofsky asked Reuters for an

extension of time to respond (to which I agreed on Reuters’ behalf) and concurrently asked the

trial court for leave to allow his counsel to withdraw from the case. Contrary to his assertion in

Paragraph 37 of his Affidavit that he did not then seek an "immediate stay," Rakofsky in fact

~pecifically requested in his affirmation filed in connection with that motion to withdraw that "all

further proceedings be stayed for 30 days after the granting of this motion to enable Plaintiff to

obtain new counsel in the event that he and his law firm wish to pursue this action." Both of

Rakofsky’s requests were then granted by Justice Goodman, including the Stay which was

3



ordered to expire on September 14, 2011 and the day after which the parties were ordered to

appear before Justice Goodman.

8. Thus, in the more than seven months that have elapsed since Reuters and many

other defendants served their motions to dismiss, neither Rakofsky nor his firm have ever served

any opposition of any kind. Instead, Rakofsky and his former counsel engaged in dilatory tactics

and extensive and wasteful motion practice, including: (i) repeated requests for extensions of

time to respond, (ii) the withdrawal of Rakofsky’s attorney (iii), the Stay itself, which, as noted,

was requested by Rakofsky and which is the subject of this application, (iv) the three-ring circus

surrounding Rakofsky’s so-called "dispute" between he and his former counsel which, even if

true, is completely irrelevant to this issues and parties in this case (Rakofsky Aff. ¶ 60-62); and

(v) additional patently irrelevant and scurrilous charges.

9. Most significantly, after personally appearing and stipulating on September 15,

2011 before Justice Goodman in open court to both the continuation of the Stay so that he could

obtain new counsel and a consolidated briefing schedule for all pending and future motions to

dismiss ("notwithstanding the stay") (see Rakofsky Aft., Ex. 2), Rakofsky then began a bizarre

campaign of filing improper ex-parte motions in violation of the Stay, inter alia for leave to

amend the complaint and to add parties, anaong other frivolous requests, all done during the

period when Rakofsky could have and should have instead been using that time (a) to identify a

new lawyer to represent him, as he had assured Justice Goodma~n and the parties he would do and

(b) to prepare his responses to the pending motions to dismiss.

10. Remarkably absent from Rakofsky’s affidavit submitted with his application is

any serious discussion of these events or the multitude of pending substantive and dispositive

motions yet unanswered. Nor is there any hint in his papers as to whether, when or how he

4



proposes to respond to the pending dispositive motions. Instead, Rakofsky disingenuously asks

this Court to allow him to "move forward," (Rakofsky Aft: ¶ 2) seeking partial, one-sided

"relief’ from the Stay which was ordered for his’ benefit. He does not seek to have the Stay lifted

in its entirety and for all parties because, naturally, that would mean he would have to respond to

the dispositive motions. Indeed, when some defendants requested from Justice Goodman that

the parties proceed with the briefmg schedule notwithstanding the Stay as previously expressly

stipulated, Rakofsky was notably silent.

11. This application, along with the orders to show cause on which it is purportedly

based, are nothing more than a transparent effort on Rakofsky’s part to continue to avoid

responding to the pending motions to dismiss and otherwise to tie his opponents’ hands, while

engaging in further pointless and wasteful motion practice.

12. Rakofsky’s underlying request to amend his complaint should be rejected as a

basis to lift the stay. Any proposed amendments to the Complaint to add additional causes of

action would be futile and cannot defeat Reuters’ motion to dismiss which, as noted, were not

based on curable pleading defects, but on substantive law. Indeed, if any relief is to be granted

at all by this Court, it should be that Rakofsky be ordered to respond to the dispositive motions

forthwith and to serve any request to amend his pleadings as a cross motion so that Reuters may

demonstrate the futility of any amendment in its Reply. This is consistent with the parties’

September 15, 2011 Stipulation. Reuters should not be required to file a "substitute motion" to

dismiss (Rakofsky Aff. ¶ 56) or otherwise to waste its resources responding to a new, yet still

manifestly deficient, amended pleading, particularly where Rakofsky never bothered to serve

Reuters with a first amended pleading at the outset.

13. For these reasons alone, Rakofsky’s application should be denied. To the extent



this Court will consider his additional arguments in support of his application, they are

groundless, if not "incomprehensible" as Justice Goodman ruled. First, Rakofsky claims that the

Stay somehow prejudices him because the Stay expires "perilously close" to the expiration of a

limitations period. (Rakofsky Aff. ¶ 5). This argument should be rejected for several reasons.

First, although Rakofsky likely has no claim against any of the proposed additional defendants,

the Stay does not prohibit Rakofsky from commencing a new action against any new defendant,

to the extent he believes the limitations period is running out as to those defendants, or

otherwise. Second, to the extent Rakofsky believes the Stay does prevent him from commencing

a separate action against additional parties, the Stay currently expires on March 9, 2012 and

even Rakofsky admits that the "first applicable" limitations period will not expire until April 1,

2012, at the earliest, which is over three weeks later. In any event, with respect to any new

proposed defendant who allegedly published a defamatory article well after April 1, 2011,

Rakofsky has not explained his basis for asserting that there is a limitations problem. The

expiration of the limitations period is simply a non-issue.

14. Rakofsky also claims that the Stay should be partially lifted because this lawsuit

supposedly has "utterly destroyed" his professional life and done "vast damage" to his "personal

life" and "health" and that he "should not be required to wait and suffer further injury when [he]

could and should move forward." (Rakofsky Aff. ¶2.) This specious argument as well as his

claim of ongoing injury should also be rejected. First, it is Rakofsky himself- not the Defendants

or the court which has caused all of the delay in this case, as well as any ongoing alleged injury.

Second, Rakofsky does not and cannot show that "moving forward" with the case could

somehow prevent any purported "further injury." "Moving forward," in this case, will mean that

Rakofsky must first respond to the pending motions to dismiss. ~ CPLR 3214(b).



Moreover, under well-settled First Amendment principles prohibiting prior restraints, no

injunctive relief will be available to Rakofsky for his alleged reputational injuries. Sere

Alexander v. United States, 509 U.S. 544, 550 (1993); Near v. Minnesota ex rel. Olson, 283 U.S.

697, 722-23 (1931). Thus, Rakofsky’s claims of ongoing injury will, to a virtual certainty, never

be remedied by the case "moving forward" and such claims are, therefore, irrelevant to his

application to lift the stay. In any event, if there is any "ongoing injury" at all caused by the

Stay, it is to the First Amendment and to the defendants who have been forced to respond to

Rakofsky’s frivolous and dilatory conduct while awaiting a response to their motions to dismiss.

15. With respect to Rakofsky’s request to amend the affidavits of service and cure

technical defects and "irregularities," (Rakofsky Aff.¶¶66-74), Reuters objects to this

characterization and to the request. The Court should reject this argument as a basis to lift the

Stay. As noted above, Reuters was never served with any amended complaint containing

additional causes of action (which such ~xnended complaint was apparently not filed until May

16, 2011), nor was I, as counsel for Reuters, informed of the existence of any amended complaint

until after Reuters had already served its motion to dismiss, despite my having personally spoken

to Rakofsky’s counsel before Reuters’ motion was served. Defendant Dan Slater - who is a

former reporter for Reuters was never served with any process whatsoever.

16. Moreover, Rakofsky filed a false Affidavit of Service stating that an "Amended

Summons" and "Amended Complaint" were served on "Thomson Reuters" on May 12, 2011.

This is a blatant falsehood because the "Amended Complaint" was not filed and did not exist

until May 16, 2011. In addition, Reuters did not become aware of this false filing until

September 21, 2011 when Rakofsky finally shared his affidavits of service with defendants.

Rakofsky’s statements now that "no Defendant objected" or would be "prejudiced" (Rakofsky

7



Aff. ¶ 73) by his failure to comply with rules of civil procedure, including his late filing of an

obviously false affidavit, is nothing short of outrageous.

17. For these reasons, Plaintiffs’ application for partial relief from the Stay should be

denied.

WHEREFORE, the Court should deny Plaintiffs’ application in its entirety and grant

such other and further relief as the Court deems just and proper.

Dated: New York, New York
January 27, 2012

Herzfeld & Rubin, P.C.
125 Broad Street
New York, New York 10004
Tel: (212) 471-8500
Attorneys for Reuters America, LLC


